Senaste nytt

PROJECT RUSHMORE LYFTER HARLEY-DAVIDSON®:S TOURINGMODELLER TILL NYA HÖJDER

19 augusti 2013

PROJECT RUSHMORE LYFTER HARLEY-DAVIDSON®:S TOURINGMODELLER TILL NYA HÖJDER

En kunddriven process som berör alla aspekter av touring- och trehjulingsmodellerna 2014

Långfärder på mc. Friheten att färdas mot horisonten i sin egen takt slår an strängar djupt ner i det mänskliga psyket. Det tillfredsställer vår äventyrslusta och stillar en oro i själen. Av samma skäl uppfann Harley-Davidson touringmotorcykeln. Vår längtan efter upplevelser och strapatser ligger också till grund för Project RUSHMORE, ett omfattande program från Harley-Davidsons sida att i grunden vidareutveckla samtliga aspekter av körupplevelsen för ägare av touringmotorcyklar. Efter många års brainstormande, planering, utvecklingsarbete, styling och testning, för att inte tala om de otaliga timmar som Harley-Davidson lagt ner på att träffa kunder, samtala och åka mc med dem. Resultatet av arbetet med Project RUSHMORE ser vi i hela 2014 års touring- och trehjulingssortiment. Snygga modeller som är bekväma och följsamma att köra – riktiga ögonstenar. Långfärder på mc blir kanske aldrig bättre än så här!

En resa ledd av hojåkare.

– Project RUSHMORE har berört tusentals människor, många av dem mc-förare och våra kunder, säger Scott Habegger, mc-planeringsdirektör på Harley-Davidson. Det representerar en ny inriktning för Harley-Davidsons produktutveckling där hänsyn tas till kundens synpunkter inte bara i inledningsskedet, utan under hela processen. Vi samlar in synpunkter och idéer genom formella fokusgrupper, men också vid alla evenemang där vi medverkar och i samband med kundernas provturer. Ibland får vi synpunkter bara genom att tala med en förare eller passagerare som vi råkar sitta bredvid på ett kafé. Sedan återvänder vi till kunderna och presenterar våra idéer och lösningar i form av prototyper för att inhämta mer feedback innan vi beslutar oss för det slutliga utförandet. Vi känner att i den här processen är vi allesammans förare.

Harley-Davidson är lyhörda som aldrig förr. Project RUSHMORE har lett till genomtänkta innovationer och tekniska vidareutvecklingar som sammantagna har lett till en radikal omvandling av Harley-Davidsons touring- och trehjulingsplattformar. Vidareutvecklingen kan delas in i fyra kunddefinierade kategorier:

Kontroll: tryggare körkänsla tack vare förbättrade Daymaker™ LED-strålkastare eller dubbla halogenstrålkastare, Reflex™-länkade ABS-bromsar och drivlinor som baseras på motorerna Twin-Cooled™ High Output Twin Cam 103™ och High Output Twin Cam 103™ på utvalda touringmodeller.

Infotainment: nya Boom! ™ Box-infotainmentsystem med färgskärm som kombinerar kvalitetsljud, Bluetooth®-anslutning, röstigenkänning, text till tal-teknik, GPS-navigering samt stöd för kom- och PR-radio i en och samma modul.
Känsla: från den nya Batwing-kåpa med Splitstream-ventiler till det eleganta passagerarsitsområde har aerodynamik och ergonomi kombinerats för större komfort.

Stil: form och funktion har förbättrats för många komponenter – en omgjord Tour-Pak®-bagagebox och sadelväskor med praktiska spännen som är enkla att öppna med ena handen, mer slimmade stänkskärmar, lättare gjutaluminiumfälgar och mer intuitivt placerade handreglage och brytare.

Project RUSHMORE innebär en genomgripande förändring av mc-förarnas förväntningar på touringmodeller. De ovannämnda funktionerna från projektet har tillämpats på följande Harley-Davidson-modeller av årsmodell 2014:


Road King® Classic
Reflex™-länkade bromsar med ABS
High Output Twin Cam 103™-drivlina
Styvare 49 mm-gafflar
Dubbla halogenstrålkastare och halogendimljus
Profilekerhjul med breda whitewall-däck
Nya låsbara sadelväskor
Främre stänkskärm i låg profil
Förbättrad instrumentgrafik
Nya intuitiva handreglage


Street Glide®
High Output Twin Cam 103™-drivlina
Reflex™-länkade ABS-bromsar med öppna flytande bromsrotorer
Hydraulisk koppling
Boom! Box 4.3-infotainmentsystem med färgskärm, USB-port och Bluetooth-anslutning
Ny Batwingkåpa med Splitstreamventiler
Styvare 49 mm-gafflar
Dubbla halogenstrålkastare
Aluminiumgjutna Enforcer-fälgar
Sadelväskor i nytt utförande med entrycksspännen och 8 % mer förvaringsutrymme
Bränsletanklock som öppnas med en handtryckning
Främre stänkskärm i låg profil
Större mätare med förbättrad grafik
Nya intuitiva handreglage


Electra Glide® Ultra Classic®
High Output Twin Cam 103™-drivlina
Hydraulisk koppling
Reflex™-länkade bromsar med ABS
Boom! Box 4.3-infotainmentsystem med färgskärm, USB-port och Bluetooth-anslutning
Ny Batwingkåpa med Splitstreamventiler
Styvare 49 mm-gafflar
Daymaker LED-strålkastare och -dimljus
LED-bakljus på Tour-Pak-boxen
Aluminiumgjutna Impeller-fälgar
Omgjord Tour-Pak-bagagebox med entrycksspänne och ökat förvaringsutrymme
Omgjorda sadelväskor med entrycksspänne och ökat förvaringsutrymme
Bränsletanklock som öppnas med en handtryckning
Främre stänkskärm i låg profil
Större mätare med förbättrad grafik
Nya intuitiva handreglage


Electra Glide® Ultra Limited®
Twin-Cooled™ High Output Twin Cam 103™-drivlina
Hydraulisk koppling
Reflex™-länkade bromsar med ABS
Styvare 49 mm-gafflar
Boom! Box 6.5-infotainmentsystem med färgpekskärm, integrerade GPS-kartor och röststyrning (9 språk)
Ny Batwingkåpa med Splitstreamventiler
Blanksvart innerkåpa
Daymaker LED-strålkastare och -dimljus
LED-bakljus på Tour-Pak-boxen
Aluminiumgjuten Impeller-fälg med förkromade kontrastdetaljer
Omgjord Tour-Pak-bagagebox med entrycksspänne och ökat förvaringsutrymme
Omgjorda sadelväskor med entrycksspänne och ökat förvaringsutrymme
Bränsletanklock som öppnas med en handtryckning
Främre stänkskärm i låg profil
Större mätare med förbättrad grafik
Nya intuitiva handreglage
Uppvärmda handtag
Tour-Pak-pakethållare


Tri Glide® Ultra Classic®
Twin-Cooled™ High Output Twin Cam 103™-drivlina
Hydraulisk Assist & Slip-koppling
Boom! Box 6.5-infotainmentsystem med färgpekskärm, integrerade GPS-kartor och röststyrning (9 språk)
Ny Batwingkåpa med Splitstreamventiler
Styvare 49 mm-gafflar
Daymaker LED-strålkastare och -dimljus
Bränsletanklock som öppnas med en handtryckning
Främre stänkskärm i låg profil
Större mätare med förbättrad grafik
Nya intuitiva handreglage
Unikt hydrauliskt länkat bromssystem där bakbromsen är länkad till framdäcket, men inte frambromsen till bakdäcket
Nya bakbromsar med 16 % större rotorer
Fotstyrd parkeringsbroms

Tillbaka till föregående sida