Senaste nytt

2014 – ÅRET DÅ HARLEY-DAVIDSON® FÖRVANDLADE TOURINGMOTORYCKELN

19 augusti 2013

2014 – ÅRET DÅ HARLEY-DAVIDSON® FÖRVANDLADE TOURINGMOTORYCKELN

plus ansiktslyftning för Fat Bob, en ny CVO Softail Deluxe och Sportster ABS-bromsar som standard.

Idag låter Harley-Davidson täckelsen falla för 2014 års mc-sortiment som omfattar sju touring-, trehjulings- och CVO ™-modeller (Custom Vehicle Operations) som transformerats av Project RUSHMORE, Harley-Davidsons kunddrivna utvecklingsprojekt för att i grunden förbättra alla aspekter av mc-åkningen. Detta är kulmen på ett intensivt fyra år långt produktutvecklingsprogram och genom Project RUSHMORE lanseras kategoriledande teknik och designförbättringar som lägger upp touringentusiasters förväntningar på en helt ny nivå. Eller vad sägs om Bluetooth®-kompatibla Boom! Box-infotainmentsystem med GPS-navigering, Daymaker™ LED-strålkastare, en ny kåpa med Splitstream-ventiler och en Twin-Cooled™ High Output Twin Cam 103™-drivlina?
– Project RUSHMORE är ett av Harley-Davidsons produktutvecklingsprojekt som är fullständigt kunddrivet från början till slut. På Harley-Davidson brukar vi säga att vi kör tillsammans med kunderna och det har aldrig mer sant än nu. Det har varit ett riktigt lagarbete och jag anser att det resulterat i några verkligt exceptionella nya motorcyklar i år, förklarar Scott Habegger, mc-planeringsdirektör på Harley-Davidson.

Andra nyheter från Harley-Davidson 2014 är den fabriksanpassade CVO Softail® Deluxe-modellen som tillverkas i begränsad upplaga, den omdesignade Dyna® Fat Bob®-modellen och införandet av ABS-bromsar (låsningsfria bromsar) på alla Sportster-modeller (med undantag för Iron 883™). Med ytterligare förbättringar över hela mc-sortimentet tar Harley-Davidson steget in i 2014 alltjämt i en stark ställning som USA:s ledande mc-tillverkare.


Project RUSHMORE


Genom Project RUSHMORE har Harley-Davidson skrivit om begreppet förväntningar när det handlar om touring-mc:n. I detta projekt har motorcyklar gått tusentals mil på vägarna samtidigt som vi har tagit hänsyn till både förarnas och våra egna medarbetares synpunkter och förslag i en omfattning som helt saknar motstycke. Resultatet är avancerade, förfinade tekniska lösningar, prestanda som får hjärtat bulta och en underbar elegans i formgivningen som tillsammans har inneburit en genomgripande förvandling av Harley-Davidsons touring- och trehjulingsplattformar. Vidareutvecklingen kan delas in i fyrakunddefinierade kategorier:

Kontroll: tryggare körkänsla tack vare förbättrade Daymaker™ LED-strålkastare eller dubbla halogenstrålkastare, Reflex™-länkade ABS-bromsar och drivlinor som baseras på motorerna Twin-Cooled™ High Output Twin Cam 103™ och High Output TwinCam 103™.


Infotainment: nya Boom! ™ Box-infotainmentsystem med färgskärm som kombinerar kvalitetsljud, Bluetooth®-anslutning, röstigenkänning, text till tal-teknik, GPS-navigering samt stöd för kom- och PR-radio i en och samma modul.

Känsla: från den nya Batwing-kåpa med Splitstream-ventiler till det eleganta passagerarsitsområde har aerodynamik och ergonomi kombinerats för större komfort.

Stil: form och funktion har förbättrats för många komponenter – en omgjord Tour-Pak®-bagagebox och sadelväskor med praktiska spännen som är enkla att öppna med ena handen, mer slimmade stänkskärmar, lättare gjutaluminiumfälgar och mer intuitivt placerade handreglage och brytare.

På 2014 års modeller har Project RUSHMORE-funktioner införlivats på följande Harley-Davidson-modeller: Road King® Classic, Street Glide®, Electra Glide® Ultra Classic®, Electra Glide® Ultra Limited®, Tri Glide® Ultra Classic®, CVO Ultra Limited® och CVO Road King® (se separata dokument för detaljerad information om de olika Project RUSHMORE-funktionerna).

Fler nyheter för 2014 från Harley-Davidson

  • Harley-Davidsons Styling-avdelning har gett Fat Bob-modellens Dark Custom-styling en ansiktslyftning och denna motorcykel utstrålar en ny pondus och auktoritet. Bland de mer iögonfallande nya attributen märks en ny snedskuren bakre stänkskärm med ett infällt bakljus i form av två LED-ringar. Svart har ersatt krom överallt, inklusive på drivlinan, luftrenarkåpan, de bakre stötdämparkåporna, trippelklämmorna, strålkastarnas infattningsringar, konsolen och batterilådans lock. De slitsade aluminiumskivfälgarna har pulverlackerats svarta och som kronan på verket försetts med en lasergraverad Harley-Davidson-logotyp och fälgrand.
  • Hela Sportster-serien (med undantag för Iron 883™) av årsmodell 2014 är utrustad med låsningsfria (ABS) bromsar, vilket ger en förtroendingivande körkänsla. Sportster-serien har dessutom nya handreglage och bromskomponenter, smidigare åtkomst för serviceåtgärder och ett H-D® Smart Security-system med zonbaserat handsfreekort.
  • I 2014 års CVO-serie av motorcyklar, som endast tillverkas i begränsad upplaga, ingår den nya CVO™ Softail® Deluxe-modellen, en exklusiv touring-mc utrustad med löstagbar vindruta och GPS-navigeringssystem, Daymaker LED-strålkastare, löstagbara sadelväskor och, givetvis, iögonfallande lackering och den stora Screamin’ Eagle-drivlinan på 110 cc som alltid ingår i CVO-programmet. CVO™ Road King® och den superexklusiva CVO™ Ultra Limited® kommer tillbaka med nya funktioner och Project RUSHMORE-inspirerade vidareutveckling. Den stöddiga glidaren CVO™ Breakout® Softail® är också tillbaka tre nya bländande färgteckningar (se separata dokument för mer detaljerad information om 2014 års CVO-modellserie).
  • Twin Cam 103™-drivlinan är nu standard på alla Harley-Davidson Dyna- och and Softail®-modeller.
Tillbaka till föregående sida