Senaste nytt

HARLEY-DAVIDSON® LOW RIDER® S SPRÄNGER GLIDARPRESTANDAGRÄNSER

28 januari 2016

HARLEY-DAVIDSON® LOW RIDER® S SPRÄNGER GLIDARPRESTANDAGRÄNSER

Harley-Davidsons ursprungliga Low Rider®-modell flyttade fram gränserna för fabrikstillverkade custommotorcyklar. Nu lanserar Harley-Davidson mellan ordinarie modellår den eleganta och mattsvarta Low Rider® S-modellen, en ny generation med hög prestanda.

Med sin Screamin’ Eagle® Twin Cam 110™-motor utgör Low Rider S-modellen, tillsammans med de nyligen lanserade Fat Boy® S och Softail Slim® S, den tredje medlemmen i Harley- Davidsons S-serie cruisers, motorcyklar avsedda att kombinera maximal prestanda med en stil som inspireras av den globala custom-mc-kulturen. Fjädring och bromsar har uppgraderats för att göra detta kraftpaket komplett – en mc som är avskalad och redo för action.

– Våra riders har frågat när Harley-Davidson tänker bygga en ny aggressiv, prestandabaserad hoj som de legendargiska FXR-modellerna, påpekar Brad Richards, Director of Styling på Harley- Davidson. – Det här är vårt svar på den frågan. Low Rider S är inspirerad av den senaste custom- trenden med höga hojar och vårt eget stilarv samtidigt som vi försöker omdefiniera Harley- Davidsons prestanda för en ny generation förare. Vårt mål var att skapa verkligt intim kontakt mellan förare och vägbana genom en mc med följsamt gaspådrag och smidiga köregenskaper som har skalats av till grunden.

Denna grund börjar med drivlinan. Screamin’ Eagle Twin Cam 110-motorn är ett riktigt V-Twin- kraftpaket. Faktum är att den har största slagvolym av alla motorer som Harley-Davidson monterar på fabriken. Med ett Screamin’ Eagle® Heavy Breather-intag med hög prestanda och ett 2-till-2-avgasrör av Fat Bob-typ har denna motor ett toppvrid på 156 Nm vid 3 500 r/min, vilket är 13 procent högre uteffekt än den vanliga Low Rider-modellen. All denna kraft överförs till en 6-växlad Cruise Drive®-växellåda via en extra kraftig koppling. Farthållare som aktiveras med hjälp av det elektroniska gasreglaget är standard. Hela drivlinans och avgassystemets ytfinish är en kombination av blanksvart och svart strukturpulverlack.

Low Rider S-modellen är avsedd att vara lika lättmanövrerad som den är kraftfull. Premium Ride kvävgasladdade emulsionsstötdämpare och Premium Ride patrongaffel ger exceptionell körkänsla och komfort. Komponenterna i fjädringen både fram och bak reagerar blixtsnabbt på små ojämnheter i underlaget för att hålla däcken i kontakt med vägbanan – det ger säkra och följsamma köregenskaper och bra bromsprestanda. Trippelskivbromsarna med dubbla flytande rotorer fram har ABS som standard. En ny solosadel, ett platt dragsterstyre på 14 cm höga upphöjningar och mittställda reglage ger föraren kontroll och en aggressiv körställning med händerna rakt över fotpinnarna. Sadelhöjden förblir låg (68 cm).

Föraren blickar ut över en särpräglad hastighetsskärm som omedelbart ger Low Rider S en karakteristisk profil ute på vägarna.

– När man kör fort i denna upprätta ställning behövs lite vindskydd, förklarar Dais Nagao, Senior Stylist på Harley-Davidson. – på det sätt som vi infattat strålkastaren djupare i hastighetsskärmen får Low Rider S en aggressiv front. Det är ett mäktigt sätt att förmedla motorcykelns personalitet på.

Solosadeln och den kapade bakskärmen håller bakänden stilren. Eftersom ingen färg säger lika mycket som svart, finns Low Rider S endast i Vivid Black på plåtdelarna. Det mörka temat upprätthålls av andra detaljer i svart finish från gafflarna och konsolen till de bakre stänkskärmsstagen. Med ett enda undantag ... Nya lättviktiga Magnum Gold- aluminiumgjutfälgar. Finishen är inspirerad av de förgyllda magnesiumfälgarna som användes på racerbilar på 1960-talet. En förgylld tanksymbol som en påminnelse om XLCR Café Racer- modellen från 1977.

Tillbaka till föregående sida